Greenpeace er imot Black Friday. |
Frivillige fra Greenpeace har klistret opp merker med teksten “Hvis du ikke trenger det, ikke kjøp det” over flere butikkvinduer som reklamerer med billige tilbud for å få folk til å kjøpe mest mulig.
– Dette gjør vi fordi vi ønsker at folk skal bli oppmerksomme på at overforbruket vårt ødelegger livsgrunnlaget vårt, sier Aud Hegli Nordø, kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge.
Vi nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner under Black Friday, en økning på 25 prosent sammenlignet med i fjor. Det er forventet at vi vil bruke over svimlende 16 milliarder i løpet av hele uka.
– Black Friday er en svart dag for planeten. Det siste vi trenger midt i en akutt klima- og naturkrise, er mer masseproduksjon og forbruk av nye klær, billige flyturer, plastdingser, elektroniske duppeditter og andre produkter med kort holdbarhet. Produksjonen av billige dingser beslaglegger enorme mengder med vann, naturressurser og landarealer, og arbeiderne jobber ofte under forferdelige forhold, sier Nordø.
Nordmenns private forbruk er det nest høyeste i Europa, det er kun i Luxembourg de lever i bittelitt mer luksus enn oss. Hvis alle menneskene på jorda hadde hatt like høyt forbruk som oss i Norge, ville ikke engang tre jordkloder hatt nok ressurser.
– Så klart kan det være ting noen behøver, som kan være smart å kjøpe på tilbud. Da bør vi velge kvalitetsprodukter som har lang varighet og som fortrinnsvis er produsert mest mulig lokalt. Vi bør legge press på næringslivet ved å si nei takk til billige produkter med lav holdbarhet. Og det er på tide at politikerne innfører momsfritak på reparasjoner. Hvis det blir billigere å reparere, vil flere velge dette fremfor å kjøpe nytt, sier Nordø.